e360 | Badalona i el seu Carrer de Mar
934
post-template-default,single,single-post,postid-934,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

Badalona i el seu Carrer de Mar

Badalona i el seu Carrer de Mar

Carrer de MarEn aquest article faig referència al Centre de la Ciutat de Badalona i als seus carrers més comercials. Segur que també és extensiu a altres artèries comercials com el Passeig de la Salut.
Els darrers anys, hem anat veient, amb tristesa, com anava canviant la fesomia dels carrers més importants de Badalona, el Carrer de Mar i el Carrer “d’en Cueta” (Canonge Baranera) entre d’altres. La crisi ha anat tancant botigues i negocis: botigues de roba (com Zara, Bershka, Draps o Levi’s), oficines bancàries, anteriorment els Cinemes Picarol, … Altres establiments, estan a punt de tancar o en traspàs.  Aquesta “desertització” comercial s’ha estès a d’altres carrers limítrofs com Francesc Layret, Jesús, Soledat o Pietat. És cert que s’han obert nous establiments, alguns d’ells amb aportacions diferenciades i significatives respecte al que hi havia, com Can Serallès o Dimoni Beer Factory. Aquests establiments no han compensat els que han marxat i a més, altres establiments que s’han implantat, potser han malmès encara més la ja deteriorada imatge de qualitat dels comerços Centre de Badalona.
Estic convençut que des de l’Ajuntament de Badalona, les Associacions de Botiguers, els Partits Polítics, les Associacions de Veïns, s’estan fent actuacions per fer reviure l’oferta comercial que fa uns anys hi havia al centre de la ciutat. Sembla que podríem estar davant la possibilitat de l’inici d’una recuperació de la vida comercial a la zona. Cal preguntar-se, per tant, si s’està fent tot lo possible o encara es podria fer alguna cosa més per assolir aquest objectiu. Iniciatives com la Badalona Shopping Night, la derogació per part de l’Ajuntament de l’Ordenança dels Espectacles, les Activitats Recreatives i els Establiments Públics, la feina feta per intentar que arribés algun gran operador a algun dels locals importants del Carrer de Mar, … van en una bona direcció. Però necessitem que vingui gent de fora, tant inversors com clients pels establiments.
Per que vinguin inversors a posar botigues, se’ls pot convidar a veure la vitalitat de la nostra ciutat durant el Badalona Shopping Night (no sé si s’haurà fet). També se’ls hi pot dir que pel Carrer de Mar o Canonge hi passa “molta gent”, però això és molt subjectiu. Potser, el que caldria, seria encarregar un estudi sobre el nombre de potencials clients que pot tenir un establiment ubicat al Carrer de Mar o Canonge: quanta gent hi passa, a quines hores, de quines edats, amb quin poder adquisitiu, què venen a fer, … De vegades, els que som de Badalona, donem per suposat que tothom coneix el “potencial consumidor” del Carrer de Mar, però això no és així. El directiu d’una gran cadena de botigues, el que més entén son els números inversió-benefici, i la decisió d’invertir o no en obrir una botiga s’ha de basar en dades concretes. Potser aquest estudi ja està fet o encarregat i potser ja s’està enviant a totes les grans cadenes de botigues i als seus caps d’expansió. Tant de bo.
També seria convenient començar a donar suport real a qui vol obrir una botiga. A la simplificació i flexibilització necessària pels tràmits d’obertura (projectes d’obres, projectes d’activitats, …), caldria sumar-hi bonificacions a les taxes i impostos que es paguen. Lògicament amb algunes condicions, com per exemple que es contractessin empreses de Badalona per l’adequació dels locals, o a persones en atur de la ciutat com a dependents, …
Tenir una oferta gratuita i conjunta de tots els eixos comercials respecte a l’aparcament pels clients, de forma permanent, ben publicitada i a canvi del consum en els establiments de la zona, ajudaria a a molta gent de Tiana, Montgat, … a acostar-se cap al Centre de Badalona.
Finalment, les actuacions urbanístiques que no han de ser necessàriament massa cares. De vegades, canviar la il·luminació d’un carrer, fer-li una neteja a fons, obligar a les empreses de serveis a adequar les seves xarxes de distribució (el Carrer Sant Pere per exemple, segueix tenint línies elèctriques “saltant” de “palometa en palometa”), no és car i proporciona bons resultats. Sóc de la opinió que el tram de Francesc Layret des de Martí Pujol fins al Carrer Sant Miquel hauria de ser peatonal, per potenciar més la Plaça de la Vila, el Círcol Catòlic i el Carrer Sant Anastasi. A més, amb el nou gimnàs que s’obrirà al Carrer Sant Miquel, tindríem una altra zona de pas de gent i clientela potencial.
En fi, … molta feina per fer si volem recuperar i millorar el que teníem.